Stationeren en corridors cargodrones

Cargodrones   kunnen vracht via de lucht verplaatsen als dat over de weg niet mogelijk is. Defensie heeft behoefte aan   cargodrones   zwaarder dan 150 kilogram. Uit onderzoek blijkt Vliegbasis Deelen de meest geschikte locatie is om deze te plaatsen (stationeren).

Cargodrones

Cargodrones  vliegen zonder piloot aan boord. Ze verplaatsen belangrijk materiaal sneller, veiliger en met minder personeel over het laatste gevaarlijkste stuk tussen de voorraad en de frontlinie. Ze transporteren goederen zoals medische voorraden, materieel en voedsel. Uitgerust met geavanceerde navigatiesystemen vliegen ze in verschillende weersomstandigheden en terreinen. De cargodrones gaan de 11 Luchtmobiele Brigade bevoorraden tijdens inzet.

De corridors

De cargodrones moeten kunnen vliegen tussen Vliegbasis Deelen en 4 oefenterreinen. Daar zijn vliegroutes ( corridors ) voor nodig.

  • Arnhemse Heide.

  • Stroese Zand.

  • Ederheide/Ginkelse Heide.

  • Artillerie Schietkamp-West.

Ook moeten ze kunnen vliegen tussen de vliegbasis en 2 kennisinstituten.

De route van Vliegbasis Deelen naar Maritiem Vliegkamp De Kooy valt af.

Op de momenten dat Defensie de vliegroutes voor de drones gebruikt, moeten andere luchtruimgebruikers daar rekening mee houden. Daarbuiten kunnen andere luchtruimgebruikers door de vliegroutes vliegen.

De meest geschikte locatie voor stationering

Vliegbasis Deelen is de meest geschikte locatie, omdat het dichtbij de Oranjekazerne ligt van 11 Luchtmobiel Brigade. Ook heeft het vliegen met cargodrones vanaf Vliegbasis Deelen weinig effect op omwonenden of andere luchtruimgebruikers.

Meer onderzoek

Er is meer onderzoek nodig om de juiste hoogte en plaats te bepalen van de corridors in het luchtruim. Dit doet de Defensie met   Militaire Luchtvaart Autoriteit   in overleg met het   ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.